Primul iubitor de mediu, selectiv total și incompetent, Allen Coliban, secondat de Șoneriu Adrian, un alt iubitor de mediu, de autogunoiere Ford, de suduri electrice și parandărături (așa susțin niște voci autorizate), un habarnist total cocoțat ca șef serviciu urmărire contracte salubrizare și deszăpezire, ajuns în primărie, alături de soția acestuia, pe mâna city managerului Adiana Miron (nu știm dacă este adevărat, dar asta susțin mai multe voci din primăria Brașov), o dau de gardul incompetenței. Un fel de cuscrăreală instituțională bazată pe prostie și incompetență!
Deși a primit, din partea ADI ISO Mediu, tariful pe activitatea de sortare încă din luna septembrie 2023, în cuantum de 860 lei/tonă și tariful de depozitare din luna decembrie 2023, majorat de la 199.96 lei /to la 207.52 lei/to, cel de depozitare a fost prins pe facturi. A fost prins și cel de sortare, dar cu cost zero! Sortare este o prestație de serviciu care generează costuri, este exclus ca aceasta să nu coste, să fie gratuită, că tocmai de aceea a fost stabilit un tarif de 860 lei/tonă.
De asemenea, tariful de colectare reciclabil, tot de 860lei/tonă, a fost prins în facturile emise către utilizatori. Adi ISO Mediu are doar rol de refacturare a sumelor primite, pentru a se asigura de distribuirea corectă a acestora față de operatori care efectuează activitățile de salubrizare. Aici fiind vorba de plata serviciului de la cetățeni și apoi acoperirea unor costuri și implicit o reducere pe factura utilizatorilor din sumele obținute de la reciclatori și de la OIREP(Organizație care Implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului). OIREP are rolul de a raporta, calcula și plăti taxele către Fondul de Mediu, Instituție aflată în coordonarea Ministerului Mediului. Fondul de Mediu asigură suport financiar pentru realizarea proiectelor și programelor pentru protecția mediului.
Faptul că activitatea de sortare nu este prinsă pe facturi crează dificultăți și în recuperarea banilor de la OIREP, pentru că aceștia plătesc raportat la cantitatea de ambalaje din total reciclabil. Asociatiile de dezvoltare intercomunitară au calitatea de persoane impozabile din punctul de vedere al TVA, pentru asigurarea serviciilor de utilităti publice pentru unitățile administrativ-teritoriale membre, atunci când actionează conform art. 271 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările si completrile ulterioare.
Atunci când o persoană impozabilă, care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persone, ia parte la o prestare de servicii, se consider că a primit si a prestat ea insăsi servicile aspective. Deci Adi Iso Mediu are doar rol de refacturare, el neavând cum să acopere costurile unei activități decât dacă primește bani din altă parte.
În conformitate cu art. 65 alin. (3), în cazul în care autoritatea deliberativă a unității/subdiviziunii administrative-teritoriale nu aprobă taxa de salubrizare în termenul de 30 de zile de la data comunicării de către asociația de dezvoltare intercomunitară a hotărârii de aprobare a tarifelor și tarifelor distincte, operatorii au dreptul să factureze autorităților administrației publice locale, începând cu data de întâi a lunii următoare, la nivelul tarifelor aprobate de asociația de dezvoltare intercomunitară, iar diferența dintre sumele facturate de operator și sumele aferente taxelor plătite de utilizatori se suportă de la bugetul local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale în cauză.
Așa s-a și întâmplat. ADI ISO Mediu a transmis primăriei o înștiințare de plată în valoare totală de 2.352.907,11 lei

Se pare că iubitorul de mediu, Allen Coliban și tot stafful de așa ziși specialiști pe mediu din primăria Brașov, vor să paseze problema incompetenței lor viitoarei administrații. Ceva de genul…s-o rezolve Scripcaru! Sună oarecum ciudat și de neînțeles. Primăria spune că nu a primit documentele! Adi Iso Mediu susține că a respectat toți pași și că toate aceste documente au fost transmise primariei. Au confirmări de primire. Mai mult de atât, ADI ISO Mediu susține că încă mai așteaptă răspunsuri de la Primăria Brașov, la adrese trimise la începutul acestui an. Primăria nu dă niciun semn că ar dori să răspundă. La Allen Coliban nu ne mai miră nimic însă.
Am solicitat și noi, prin adresă transmisă primăriei Brașov, mai multe informații referitor la acest caz.
- Diferența de populatație dintre Fișa de Fundamentare ajustare tarif colectare și
transport deșeuri reziduale și stabilire tarif de sortare:
160.786 persoane și 142.766 persoane. - Modalitatea de determinare a cantității programate din Fișa de Fundamentare
stabilire tarif de sortare, raportat la cantitățitile specificate: 78.721,79 tone deșeuri
municipale (cf Fișa Colectare deșeuri reziduale) și 5612 tone deșeuri hârtie, carton,
plastic, metal și sticla (cf Fișa fundamentare) - Modalitatea de determinare a cantităților programate de deșeuri de hârtie, plastic,
metal și sticlă prin raportare la procentul de deșeuri municipale: 77,80% menajere;
22,20% similar (Fisa de Fundamentare Colectare deșeuri reziduale) față de 63,82%
menajere; 36,18% similar (Fișa de Fundamentare Colectare deșeuri de hârtie,
plastic, carton și sticlă) precum și a cantității programate de 5612 tone deșeuri
reciclabile prin raportare la cantitate de 66.657,72 tone deșeuri municipale și
aplicarea indicatorului de performanță de colectare separată de 70% din 33%, sau
rezultat determinare de compoziție aprobată prin HCL / Hotărâre AGA ADI ISO Mediu, în
calitate de Autoritate de Plată și Autoritate Contractantă, în condițiile în care
cantitatea maximă programată ar fi fost 15.397,93 tone. - Determinarea de compoziție a deșeurilor municipale realizată de operatorul de
salubritate și agreată explicit de către Autoritatea Contractantă, în cazul în care
procentul deșeurilor reciclabile din deșeurile municipale este inferior valorii legale
de 33%), în corelare cu PJGD BRASOV / PNGD . - Dacă s-a efectuat regularizarea plăților pentru activitățile de sortare pentru
perioada ianuarie-februarie-martie-aprilie 2024 și dacă au fost incluse pe factura
emisă către utilizatori a costurilor cu sortarea. Obligație legală, conform Ordinului
ANRSC 640/2022 - Dacă în urma ajustării/modificării a tarifelor distincte, s-a avut în vedere
introducerea tuturor elementelor de cost, inclusiv pentru activitatea de sortare, așa
cum prevede Ordinul ANRSC nr. 640/2022 privind aprobarea Normelor
metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activitățile de
salubrizare, precum și de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea
deșeurilor. - Dacă autoritatea deliberativă a unității/subdiviziunii administrative-teritoriale a
aprobat taxa de salubrizare, așa cum este prevăzut în Ordinul 640/2022? Când
anume? - Dacă s-a primit o astfel de comunicare din partea ADI ISO Mediu Brașov, privind
modificarea tarifelor și la ce dată? - Care este valoarea notificării de plată, transmisă de către ADI ISO Mediu
Municipiului Brașov, pe următoarele categorii de servicii, -sortare deșeuri- cantitate-preț unitar/to-valoare totală -depozitare refuz sortare- cantitate-preț unitar/to-valoare totală -CEC refuz din sortare- cantitate-preț unitar/to-valoare totală. - Din ce fonduri se vor achita aceste sume, când și către cine anume?
Așteptăm și sperăm să primim și un răspuns! Până la încheierea acestui mandat! Sperăm că specialistul primăriei pe zona de …orice și nimic, numitul Șoneriu Ionel Adrian, să și înțeleagă textul transmis dar și baza legală. La fel, sperăm ca această problemă să nu fie transmisă spre rezolvare viitoarei administrații, ca după aceea, grupul vocal activat să înceapă să urle și să arate cu degetul. Bine ar fi ca toți habarniștii aceștia, în frunte cu adusul pe mână scurtă, Adrian Șoneriu, să se reorienteze spre alte zone. Zone unde se fac achiziții marca Ford și se sudează mult, sunt destule variante!
Este drept că mincinosul, Allen Coliban, ar putea să se consulte cu celălalt mincinos din Consiliul Județean Brașov, Szenner Zoltan, la fel de habarnist pe zona de mediu. Doar sunt colegi!