Cine exercită, în numele unităţii administrativ-teritoriale, toate drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute la societăţi sau regii autonome, în condiţiile legii?
Articolul 129 din Codul Administrativ reglementează competențele Consiliului Local, precizând domeniile și atribuțiile acestuia în administrarea treburilor publice locale, inclusiv gestionarea participațiilor deținute la societăți și regii autonome. Pentru a determina dacă aceste competențe includ dreptul de vot, trebuie să analizăm prevederile articolului 129 și modul în care acestea se aplică în cazul participațiilor UAT-urilor la astfel de entități.
Articolul 129 din Codul Administrativ – Cadru legal relevant pentru dreptul de vot
Conform articolului 129, Consiliul Local are următoarele atribuții importante care implică dreptul de vot în adunările generale ale societăților și regiilor autonome:
- Administrarea domeniului public și privat al UAT-ului (Art. 129 alin. (2), lit. c)): Consiliul Local are obligația de a administra bunurile și resursele UAT-ului, ceea ce include și participațiile deținute la societăți și regii autonome. Prin urmare, dreptul de vot poate fi exercitat ca parte a administrării și protejării acestor resurse.
- Aprobarea bugetului și a contului de încheiere a exercițiului bugetar (Art. 129 alin. (2), lit. d)): Bugetul local include, de regulă, și veniturile sau obligațiile financiare provenite din participațiile UAT-ului în diverse societăți comerciale și regii. Consiliul Local are un rol important în a controla și supraveghea aceste resurse și, implicit, în a vota pentru deciziile majore care pot influența rezultatele financiare ale entităților la care UAT-ul este acționar.
- Serviciile publice și dezvoltarea economică și socială (Art. 129 alin. (2), lit. e) și f)): Consiliul Local are atribuții în organizarea și coordonarea serviciilor publice locale și în implementarea proiectelor de dezvoltare economică și socială. În acest sens, dreptul de vot permite Consiliului să influențeze deciziile din cadrul operatorilor regionali de servicii publice, care sunt adesea organizați ca societăți sau regii autonome și în care UAT-ul poate deține participații.
- Reprezentarea în adunările generale: Articolul 129 prevede, implicit, că autoritatea deliberativă, adică Consiliul Local, este împuternicită să administreze interesele UAT-ului în entitățile economice în care deține participații. Exercițiul drepturilor de vot este o formă esențială de administrare a acestor interese, iar deciziile luate în adunările generale (precum desemnarea membrilor în consiliile de administrație, aprobarea politicilor financiare, etc.) sunt importante pentru buna funcționare a acestor entități.
Concluzie
Da, dreptul de vot este inclus în competențele Consiliului Local conform articolului 129 din Codul Administrativ. Consiliul Local exercită acest drept în adunările generale ale societăților și regiilor autonome la care UAT-ul deține participații, asigurând o reprezentare activă și o gestionare responsabilă a intereselor comunității. Deciziile de vot sunt adoptate prin hotărâri ale Consiliului Local și trebuie să fie în concordanță cu interesul public și legislația relevantă. Astfel, dreptul de vot este un instrument juridic prin care Consiliul Local își exercită atribuțiile stabilite de Codul Administrativ. Primarul, conform art. 132 din Codul Administrativ, este reprezentantul de drept în cadrul acestor societăți/regii…etc, însă acesta trebuie să primească un mandat expres de vot din partea Consiliului Local, cu ocazia fiecărei ședințe a societății/regiei , în care UAT este acționar și votează în consecință!

La Brașov, în cazul Companiei Apa, reprezentanții primăriilor și cel al Consiliului Județean Brașov, au votat fără a prezenta un mandat de vot, primit din partea Consiliilor Locale sau Consiliul Județean!