În instituțiile locale și administrația din Brașov există un sistem de transmitere a influenței și autorității de la o generație la alta. Casta instituțională și filiația se manifestă prin poziții cheie în diverse instituții publice, ocupate de oameni cu legături familiale sau de prietenie strânse cu lideri din administrație și politică. Asta creează o structură de putere închisă, în care accesul din afară este limitat, favorizând continuitatea influenței în aceeași rețea de persoane. Se poate contracara sistemul de filiație și nepotismul institutional? Are rost să mai vorbim de importanța meritocrației și necesitatea unor măsuri pentru a asigura un sistem instituțional deschis și bazat pe competență la nivel local? Efectele negative ale unui sistem de tip castă în instituțiile publice sunt profunde și afectează nu doar funcționarea administrației, ci și dezvoltarea pe termen lung a comunității.
Un sistem bazat pe castă pune în funcții cheie persoane care nu sunt neapărat cele mai competente, ci doar conectate. Acest lucru încurajează o cultură în care talentul și competențele sunt ignorate, iar pozițiile sunt ocupate pe criterii de legături personale sau familiale. În timp, calitatea serviciilor publice scade, iar cetățenii pierd încrederea în competența instituțiilor.
Transmiterea puterii prin filiație în instituțiile publice nu doar că limitează oportunitățile pentru persoane competente, ci afectează transparența și încrederea în administrația locală. Cetățenii pot pune presiune pe oficiali și pe angajații din instituții să fie responsabili în fața comunității și să respecte meritocrația. Prin instrumente de transparență, cum ar fi solicitările de acces la informații publice, cetățenii pot monitoriza angajările și proiectele instituțiilor. Organizarea în asociații sau grupuri de monitorizare poate face acest proces mai eficient, atrăgând atenția asupra numirilor ce ar putea fi motivate de filiație, interese…etc! Cetățenii și organizațiile din Brașov pot exercita presiune pentru implementarea unor politici stricte de recrutare, cu criterii clare și deschise. Sesiunile de interviuri și concursuri pentru pozițiile publice trebuie să fie publice și transparente, astfel încât fiecare persoană calificată să aibă șanse egale. Informarea despre efectele negative ale filiației și nepotismului și crearea unei culturi locale care să condamne favoritismul sunt esențiale pentru schimbare. Cetățenii trebuie să fie conștienți de drepturile lor și de impactul alegerilor lor. Cetățenii trebuie să își folosească vocea pentru a face din Brașov o comunitate unde valorile meritocrației și transparenței devin reguli, nu excepții. Casta instituțională poate fi învinsă doar printr-un efort colectiv al cetățenilor informați, implicați și determinați să schimbe sistemul în bine.
Filiația și favoritismul sunt terenuri fertile pentru corupție. Relațiile de tip castă încurajează comportamente abuzive și folosirea resurselor publice în interes propriu, fără a răspunde pentru ele. Acest mediu corupt încurajează tranzacții opace și favorizează nepotismul, ceea ce subminează transparența și responsabilitatea instituțională.
Sistemul de tip castă promovează valorile de loialitate personală în loc de profesionalism, integritate și transparență. Acest lucru erodează încrederea publicului în instituțiile care ar trebui să îi reprezinte și afectează moralul societății, contribuind la crearea unei culturi a resemnării și a lipsei de integritate.