Mușuroiul combinatorilor, sau cloșca cu puii de aur! În timp ce organele judiciare tac, se fac că nu văd și nu aud, mușuroiul crește, ,,cloșca,, făcătoare de pui de aur s-a pus pe clocit și ouă în continuare!
Cine este cloșca? ADIDAJ Brașov, că despre ea este vorba!
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară în Domeniul Apei din Județul Brașov (ADIDAJ Brașov) este o structură de cooperare cu personalitate juridică, înființată în anul 2007. Scopul principal al asociației este gestionarea în comun a serviciilor de alimentare cu apă și canalizare pentru unitățile administrativ-teritoriale membre, precum și implementarea proiectelor de investiții publice de interes regional în acest domeniu. ADIDAJ Brașov a fost constituită prin asocierea Consiliului Județean Brașov cu Consiliul Local Brașov și alte 15 unități administrativ-teritoriale, incluzând atât localități urbane, cât și rurale. În prezent, numărul membrilor a crescut la 24. Asociația are rolul de a coordona și monitoriza activitățile operatorului regional, Compania Apa Brașov S.A., căruia i-a delegat gestiunea serviciilor de apă și canalizare. Conducerea ADIDAJ Brașov este asigurată de Adunarea Generală a Asociaților (AGA) și de un Consiliu Director. Președintele acesteia este, cine altul decât Șerban Todorică. Acesta este și Vicepreședinte al Consiliul Județean Brașov! Pe lângă indemnizația de Vicepreședinte al CJ Brașov, Șerba Todorică ,,ciupea,, și de la ADIDAJ Brașov, o indemnizație lunară de președinte! Ne-am tot întrebat dacă această idemnizație pe care și-o trăgea lunar, este și legală!

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară în Domeniul Apei din Județul Brașov (ADIDAJ Brașov) poate fi considerată o entitate publică conform legislației în vigoare?
Să dezvoltăm conformitatea cu definiția unei autorități contractante (entitate publică)!
Potrivit Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, art. 4, lit. c), sunt considerate autorități contractante:
„Asociațiile formate de una sau mai multe autorități contractante, atunci când sunt finanțate majoritar sau controlate de către acestea.”
ADIDAJ Brașov este formată exclusiv din autorități publice (Consiliul Județean Brașov și primării din județ). Prin urmare, este sub control public și poate fi considerată o entitate publică conform legii achizițiilor.
Conform Ordonanței de Urgență nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, asociațiile de dezvoltare intercomunitară (ADI) sunt forme de cooperare între unități administrativ-teritoriale (UAT).
Art. 89, alin. 1:
„Autoritățile administrației publice locale pot coopera și se pot asocia pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes local sau județean.„
ADIDAJ Brașov este finanțată din cotizațiile plătite de UAT-uri, adică din fonduri publice, și beneficiază de acces la finanțări nerambursabile (fonduri europene, subvenții guvernamentale).
Fiind finanțată majoritar din bani publici, conform Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, art. 3, se încadrează în categoria entităților publice.
Conform Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, art. 10, alin. (5):
„Autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale se pot asocia în asociații de dezvoltare intercomunitară pentru furnizarea și gestionarea în comun a serviciilor publice„
ADIDAJ Brașov gestionează un serviciu public (alimentarea cu apă și canalizare) delegat unui operator regional (Compania Apa Brașov).
Astfel, asociația are rol administrativ și de reglementare, ceea ce o încadrează ca entitate publică.
Conform Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, o entitate este considerată publică dacă:
-Este controlată de o autoritate publică (prin numirea conducerii);
-Este finanțată majoritar din fonduri publice;
-Execută activități de interes public.
În cazul ADIDAJ Brașov, conducerea este aleasă de Consiliul Județean și primăriile membre, iar asociația funcționează sub controlul acestor autorități.
Fiind subordonată autorităților publice locale, se încadrează în categoria entităților publice.
Având în vedere toate aceste argumente legale, concluzia noastră este că, ADIDAJ Brașov poate fi considerată o entitate publică deoarece:
-Este formată exclusiv din UAT-uri (autorități publice);
-Este finanțată din bani publici (bugete locale, fonduri UE);
-Gestionează un serviciu public esențial;
-Este controlată de autorități publice locale.
Dacă ADIDAJ Brașov este o instituție publică sau beneficiază de fonduri publice, președintele Consiliului Județean/Vicepreședintele Consiliu Județean, nu poate primi indemnizație de conducere din partea acesteia fără a încălca legislația privind incompatibilitățile, conflictul de interese și cumulul de indemnizații. O astfel de situație ar putea fi investigată de Agenția Națională de Integritate (ANI) și ar putea atrage sancțiuni, inclusiv demiterea din funcție sau răspundere penală.
Această clasificare are implicații importante, inclusiv faptul că funcționarii publici sau aleșii locali pot fi supuși regimului incompatibilităților și conflictelor de interese dacă dețin funcții de conducere în ADIDAJ Brașov.
În aceste condiții, având în vedere prevederile legale, respectiv, Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor publice interzice situațiile în care un oficial public ia decizii care pot aduce beneficii financiare proprii, OUG 57/2019, Codul Administrativ, ne întrebăm…cât de legală a fost încasarea acestei indemnizații?
Tot acest material reprezintă strict opinia noastră juridică, în urma analizei actelor normative indicate. Vom sesiza Agenția Națională de Integritate, singura care se poate pronunța în acest caz!
Fotografia ar transmite ceva de genul…NOI SUNTEM APA ȘI CANALUL!

O întrebarea am mai avea! Președintele CJ Brașov, Adrian Veștea, știe ce se întâmplă?
Dacă știe și nu ia măsuri, este grav! Dacă nu știe, este extrem de grav! Domnia sa poate alege varianta de răspuns!