În contextul derulării de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a Programului Operațional Regional – Proiectul major privind „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România” (Proiectul major), ca parte a Programului Național de Cadastru și Carte Funciara (PNCCF), societatea Total Business Land S.R.L efectuează lucrari de înregistrare sistematică în sistemul integrat de cadastru si carte funciara a imobilelor în 6 UAT-uri din judetul Brasov, respectiv in localitatile Moieciu, Beclean, Hărman, Mândra, Prejmer și Ucea.
PNCCF, lansat în anul 2015, își propune înregistrarea sistematică, din oficiu, a terenurilor din România, folosind fonduri proprii (din bugetul ANCPI, dar și din bugetele UAT-urilor) și totodată bani europeni (acestia fiind disponibili până la finalul anului 2023, în cadrul Proiectului major anterior menționat).
Prin Proiectul major, ca parte a PNCCF, se idenifică și stabilesc responsabilități pentru toate părțile implicate în procesul de înregistrare sistematică, respectiv:
- ANCPI, în calitate de autoritate contractanta și având responsabilitatea derulării și implementări Proiectului major, respectiv a derulării finantarii europene;
- societatea prestatoare, responsabilă cu colecatrea informațiilor juridice și grafice, realizarea de măsurători și de prelucrări de date prin metode combinate, procesarea datelor în formatul care să poată fi validat atât în primării, cât și în Oficiile județene de cadastru, asigurarea suportului pentru vizibilitatea întregului demers, de la etapele incipiente ale proiectului (când se realizează informarea populației) și până la publicarea documentelor cadastrului (adică publicarea formei inițiale a intregii lucrări, pentru consultare, validare și eventuale comentarii din partea populației), respectiv realizarea corecțiilor rezultate din activitatea de publicare;
- oficiul județean de cadastru și carte funciară, în calitate de verificator și avizator al lucrărilor de cadastru și partenerul instituțional cel mai important al societății prestatoare în ce privește întregul demers de prelucrare date;
- primar și aparat de specialitate al primăriei, pentru care sunt stabilite responsabilități clare de furnizare de date, suport, verificare și asumare a variantelor de lucru (livrabilelor) realizate de societatea prestatoare;
- Institutia Prefectului, cu atributii specifice în ce privește asigurarea cadrului de legalitate și totodată pentru coordonarea înregistrării sistematice a obiectivelor de interes național;
- deținătorii instituționali de terenuri și marii deținători de terenuri;
- și nu în ultimul rând, cetățenii, ca principali beneficiari ai întregului demers de înregistrare sistematică (cadastrare) a proprietăților.
Astfel, în special pentru cetățeni, importanța implementării Proiectului major (dar și a altor proiecte de inregistrare sistematică, parte a PNCCF) este extrem de importantă, din cel puțin urmatoarele motive:
- asigură o cadastrare fără costuri pentru cetățean; astfel, dacă pentru realizarea cadastrului pentru o gospodărie medie în zona rurală, compusă din imobil și teren în intravilan (adică în zona construită a comunei), respectiv un teren agricol în extravilan (adică în zona neconstruită, agricolă a comunei), o familie poate plăti minim 2500-3000 de lei, cadastrarea în cadrul PNCCF se realizează cu 0 costuri pentru respectiva familie;
- chiar și în ipoteza în care cetățeanul realizează o cadastrare din costuri proprii, de cele mai multe ori o asemenea lucrare se va modifica la momentul la care în localitatea respectivă se implementează un proiect de înregistrare sistematică, din multiple motive: poziționare incertă, nereflectarea cu exactitate a elementelor de infrastructură (drumuri, cursuri de apă, canale de irigație, samd) precum și a zonelor acestora de protecție;
- cu alte cuvinte, succesul înregistrării sistematice este dat tocmai de faptul că prin procesarea de suprafețe întregi din compunerea UAT-urilor se procesează și se redau toate elementele relevante și cu impact în ce privește forma fizică și natura juridică a tuturor proprietăților / imobilelor din UAT-ul respectiv.
Având în vedere sesizările primite din partea unor locuitori ai comunei Moieciu, am solicitat societății Total Business Land să ne transmită un punct de vedere, cu privire la stadiul lucrărilor.
,,În ce privește lucrările de înregistrare sistematică derulate de societatea noastră în Comuna Moieciu, județul Brasov, am vrea să facem o sumă de precizări, pe care le structurăm în paragrafele următoare.
Activitatea desfașurată se poate descrie în două mari categorii de activități, respectiv:
- pe de o parte, identificarea imobilelor, măsurarea, descrierea şi înregistrarea lor în documentele tehnice cadastrale, reprezentarea imobilelor pe planuri cadastrale, stocarea datelor pe suporturi informatice,
- iar pe de altă parte, identificarea proprietarilor, a posesorilor și altor deţinători de imobile, înregistrarea în documentele tehnice şi stocarea pe suporturi informatice a datelor de identificare ale acestora în vederea înscrierii în cartea funciară, urmate de afişarea publică a rezultatelor obţinute.
În plan concret, în proiectul Moieciu s-au parcurs următoarele etape (toate stabilite de contract și de setul de norme tehnice și juridice care guvernează întreaga activitate):
1. Campania de informare a populației – se desfasoară începand cu luna iulie a anului 2021, cand s-a realizat întalnirea formală cu populația, detaliată mai jos, dar este o activitate permanentă, continuată până în prezent prin faptul că personalul desemnat în societatea noastră este în permanentă legatură și la dispoziția cetățenilor din Moieciu, pentru răspusuri clarificatoare referitoare la detalii din lucrare.La prima informare publică a cetățenilor, în pofida postării anunțurilor în zone vizibile, așa cum este cerința din normele tehnice, precum și solicitarea implicării aparatului prmăriei pentru anunțarea cetățenilor, în UAT Moieciu la această primă întâlnire informativă au luat parte doar 13 persoane, evidențiate într-un tabel de prezență. Comparativ, în UAT Ucea au participat 34 de persoane, în UAT Beclean au participat 39 de persoane.
Reprezentanții companiei noastre au afișat postere (la sediul Primăriei, la magazinele si/sau pensiunile din localitățile aferente care au permis afișarea in loc vizibil a posterelor, la biserici, si in orice alta locație ce a fost apreciata de interes local, spre exemplu stații transport comun, proprietăți particulare, intersecții, etc) si au distribuit pliante privind desfășurarea lucrărilor de înregistrare sistematica. Pliantele au fost puse la dispoziția cetățenilor si la sediul Primăriei Moieciu. Atestarea parcurgerii etapei de informare publică privind începerea lucrărilor si cantitățile materialelor informaționale folosite rezulta din Procesul verbal având nr. de inreg. TBL 3011/2021 si nr. inreg. Primăria Comunei Moieciu 5768/2021 si din Documentul intitulat Raport – Campanie de informare UAT Moieciu a fost înregistrat la Primăria comunei Moieciu sub numărul 5769/2021 si la TBL sub numărul 3012/2021.
2. Realizarea lucrărilor preliminare – s-a desfasurat in luna iulie a anului 2021, cand s-a realizat identificarea limitelor UAT, stabilirea sectoarelor cadastrale, integrarea informatiilor primare preluate din diferite surse, etc. Realizarea acestor lucrari preliminare s-a concretizat prin Livrarea numărul 1 – Raportul Preliminar aferent UAT Moieciu, care a fost verificat și receptionat prin Procesul verbal de Recepție având nr. înreg. ANCPI 34881/2021 și nr. inreg. TBL 3388/2021.
3. În perioada august – decembrie 2021 s-au realizat lucrările de specialitate ale cadastrului, respectiv măsurători în teren, masurători de calibrare, prelucrare date prin metode combinate, integrarea datelor topo-cadastrale rezultate din măsurători și prelucrări anterioare, interviuri în teren, colectare de documente și date de proprietate șamd.
4.În baza datelor procesate în cadrul activităților descrise la punctul anterior, în perioada decembrie 2021 – decembrie 2022 s-a realizat întocmirea documentelor tehnice ale cadastrului, coroborat cu prezentarea acestora spre verificare și recepție către OCPI Brașov.
Există o serie de factori care au influențat și pot și în viitor să influențeze succesul executării contractului de servicii.
– Din nefericire la nivelul comunei Moieciu nu exista personal de specialitate sau contractori specializați care să sprijine și apoi să verifice lucrarea realizată de compania noastră.
– În perioada de efectuare a măsurătorilor, primăria, din lipsă de personal, nu a desemnat un reprezentant care să însoțească echipele TBL în teren. A fost eliberată companiei noastre adresa nr. 5967/03.08.2021 în care se specifică: „Total Business Land prestează măsurători gratuite la dumneavoastră în comuna, cu acordul primăriei”. Această adresa a fost utilizată de echipele TBL pentru „legitimarea” activității în teren. Lipsa unui reprezentant al autorității locale a îngreunat accesul la imobilele persoanelor fizice, unele dintre acestea refuzând efectuarea măsurătorilor din diverse motive.
– Între compania noastră, OCPI Brașov și comunei Moieciu a existat și există un dialog continuu. Societatea noastră a răspuns, de fiecare dată, inițiativelor OCPI, și a participat la ședințe comune de lucru, a transmis rapoartele săptămânale privind stadiul lucrărilor și programul activităților.
– Menționăm faptul că în toată perioada contractuală a existat corespondența între TBL și administratorii terenurilor și construcțiilor care fact parte din domeniul public al statului situate în raza teritorială a comunei Moieciu – cu titlu de exemplu: Apele Române prin Sistemul de Gospodărire a Apelor Brașov, Consiliul Județean Brașov – Direcția Județeană de Drumuri și Poduri, etc, corespondență între TBL și Composesoratul Moieciu, între TBL și Ocolul Silvic Bucegi – Piatra Craiului Ciucaș R.A. etc.
– Totodată, societatea noastră a răspuns solicitării noii conduceri a primăriei Moieciu și după aproximativ doi ani de la finalizarea lucrărilor în teren, câteva zeci de imobile au fost remăsurate și dacă a fost cazul lucrarea s-a actualizat în baza datelor rezultate din măsurătorile suplimentare.
– În decursul anului 2022 și în prima parte a anului 2023, societatea noastră a procesat livrabile tehnice spre avizare la OCPI Brașov, pentru care a solicitat verificări prealabile către primăria Moieciu și a obținut adeverințe de asumare a lucrărilor tehnice, respectiv adeverințele pentru asumarea lucrărilor având nr. înreg. 6831/2022, 2741/2023, 3093/2023; prin emiterea acestor adeverințe primarul comunei Moieciu a îndeplinit procedura de contrasemnare a informațiilor cuprinse în documentele tehnice ale cadastrului, respectiv planul cadastral, registrul cadastral al imobilelor, și opisul alfabetic al titularilor drepturilor reale.
– Menționăm faptul că avizarea / contrasemnarea documentelor cadastrale de către primarul comunei, la finalizarea lucrărilor cadastrale, dar și pentru lucrările predate în etape intermediare, este obligatorie în procedura de inanintare a documentelor cadastrale către OCPI, în vederea verificării și acceptării acestora.
– În contextul celor detaliate la punctele anterioare, la data de 21.07.2023 societatea noastră a transmis primăriei comunei Moieciu solicitarea privind eliberarea adeverinței care să ateste contrasemnarea documentelor tehnice ale cadastrului, împreună cu documentele tehnice în format digital, pentru livrabilele pe care le-a procesat și intenționează să le înainteze spre verificare și avizare către OCPI Brașov. În acest sens, reprezentanții TBL sunt prezenți în sediul Primăriei pentru a asigura suport reprezentanților comunei Moieciu la verificarea documentelor tehnice.
Astfel, în prezent societatea noastră depune toate eforturile pentru a veni în sprijinul reprezentanților comunei Moieciu în efortul de verificare a livrabilelor de înregistrare sistematică pentru terenurile din comuna Moieciu, așteptarea fiind că odată cu parcurgerea documentației tehnice, să se emită adeverință de asumare a lucrărilor, ulterior acestea urmând a fi înaintate către OCPI Brașov pentru verificări.
Menționăm că poate cea mai importanță etapă a lucrărilor de înregistrare sistematică va debuta după avizarea de către OCPI a livrabilelor, în formă actuală, când va debuta perioada de 60 de zile când lucrarea se afișează, se expune într-un spațiu dedicat, la sediul primăriei Moieciu. Așa cum prevăd detaliile tehnice ale lucrării, vom afișa acolo atât partea grafică (hărți printate, în format mare) cât și detalii scriptice (registrele cadastrale ale imobilelor) și vom asigura, împreună cu OCPI Brașov, personal tehnic, în permanență, în cadrul programului de lucru al primăriei Moieciu, personal destinat să explice detalii din lucrare și să colecteze eventuale observații și corecții în ce privește lucrarea. Aceasat etapă spuneam că este cea mai importantă pentru că este o prima validare cu tot publicul interesat (cetățeni, proprietari instituționali, mari deținători de terenuri) a lucrării de cadastru.
Ulterior acestei etape, și după colectarea observațiilor publicului (concretizate prin cereri tip de rectificare, care trebuie să aibă la baza eventuale documente noi, care nu s-au regăsit la echipele noastre pe parcursul lucrării), comisia de analiza coordonată de către OCPI Brașov va verifica fiecare cerere de rectificare și va dispune către societatea noastră eventuale solicitări de corecție / actualizare a lucrării.
Astfel, concluzionăm că atât în cazul concret al comunei Moieciu, dar și în toate comunele în care în prezent se desfășoară lucrări de înregistrare sistematică în întreg UAT-ul, toate părțile interesate (societate prestatoare, oficii județene, primar și aparat tehnic din primărie) să-și acorde sprijin reciproc pentru a aduce cât mai curând lucrarea de înregistrare sistematică într-o formă care să permită publicarea / afișarea acesteia în primării, astfel încât cetățenii s-o poată consultă și să formuleze observații,, se arată în comunicatul transmis ASUM ,de către conducerea Total Business Land-Alba Iulia
Am solicitat, OCPI Brașov, să ne comunice stadiul lucrărilor din comuna Moieciu. Conform adresei nr. 5438/11.08.2023, la nivelul UAT Moieciu – ,,la acest moment nu se află în verificare documente tehnice ale cadastrului. Menționăm că au fost efectuate livrări parțiale, dar în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (2) lit. b) din ODG ANCPI nr.1/2020 acestea au fost considerate ca nepredate. Ca atare, referitor la unitățile administrativ-teritoriale de mai sus, la acest moment lucrările de înregistrare sistematică a proprietăților în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se află în desfășurare, nefiind finalizate la data prezentei,,
În tot acest proces, pentru finalizarea acestei lucrări extrem de importante, atât pentru locuitorii comunei Moieciu cât și pentru autorități, este extrem de important sprijinul primăriei și al cetățenilor.
Reprezentantul companiei Total Business Land, responsabil pentru zona Moieciu, este ing. Nicoleta Doncuț-telefon nr. 0764 481909