Minți obosite decizii pe măsură!
Consiliul Județean Brașov lovește transportatorii și implicit, prin creșetrea costurilor de transport, sunt afectați consumatorii, cetățenii! Începând din data de 15 Ianuarie 2025 va fi introdusă rovinieta de Brașov! Transportatorii care vor folosi drumurile județene vor fi obligați să plătească încă o taxă. Să fie bines! Consiliul Județean Brașov a achiziționat deja aplicația cu pricina.
O opinie juridică cu fundamentare științifică împotriva instituirii unei „roviniete de Brașov” pentru drumurile județene poate fi formulată astfel:
- Contrar principiilor de echitate fiscală și proporționalitate
Conform art. 56 alin. (2) din Constituția României, sarcinile fiscale trebuie să fie așezate just, proporțional cu venitul contribuabililor. Instituirea unei taxe suplimentare pentru transportatorii care folosesc drumurile județene contrazice acest principiu, deoarece afectează în mod disproporționat transportatorii și, indirect, populația generală prin creșterea costurilor produselor transportate. Acest mecanism fiscal înlătură echitatea, transformând utilizatorii drumurilor într-un grup suprataxat pentru cheltuieli publice care ar trebui suportate de întreaga comunitate.
- Dublă impozitare în raport cu taxa pe carburant
Transportatorii și utilizatorii drumurilor publice din România plătesc deja taxe semnificative prin accizele aplicate pe carburant, taxe destinate tocmai finanțării întreținerii infrastructurii rutiere. Introducerea unei roviniete suplimentare la nivel local generează o situație de dublă impunere pentru același scop (întreținerea drumurilor), ceea ce contravine principiului non-duplicării impozitării reglementat implicit în cadrul sistemului fiscal național unitar și principiilor stabilite în jurisprudența Curții Constituționale a României. În Decizia CCR nr. 139/2020, s-a reținut că suprapunerea unor taxe cu același obiect creează o povară fiscală nejustificată și contravine drepturilor fundamentale ale contribuabililor.
- Afectarea indirectă a populației prin creșterea costurilor
Costul suplimentar al rovinietei pentru transportatori va fi transferat inevitabil asupra prețurilor bunurilor transportate, având un impact negativ asupra consumatorilor finali — populația generală. Această realitate încalcă principiul justei proporționalități a taxelor față de beneficiarii reali ai serviciului public. Drumurile județene sunt bunuri de uz comun, iar întreținerea lor trebuie să fie finanțată din surse publice generale, nu printr-o taxă aplicată selectiv unei categorii economice.
- Conflict cu prevederile Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale
Potrivit art. 33 alin. (1) din această lege, veniturile pentru întreținerea și modernizarea drumurilor trebuie să provină din bugetele locale și județene, completate de sumele defalcate din TVA sau alte fonduri alocate prin bugetul de stat. Introducerea unei roviniete la nivel județean contravine mecanismului legal de finanțare prevăzut de lege și nu reprezintă o soluție corectă pentru gestionarea bugetului.
- Necesitatea transparenței și a informării corecte
Un alt aspect critic este deficitul de transparență și informare cu privire la această măsură fiscală. Alegătorii nu au fost consultați sau informați despre instituirea rovinietei în campania electorală. Aceasta ridică probleme de legitimitate democratică și încredere publică, afectând dreptul cetățenilor la participare informată în procesul decizional (a se vedea Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională).
În ultimii doi ani de zile, Consiliul Județean Brașov prin generozitatea sa, a cheltuit (dedicat) peste 330 milioane de euro pentru asfaltarea drumurilor județene. Această sumă a fost direcționată unei firme din Cluj. O firmă norocoasă am spune noi, alții spun că este o firmă dedicată, una de casă…de asfalt, nu de piatră! Diferit S.R.L se scrie, diferit se citește și diferit se tratează!
,,Diferit SRL, firma care șpăguiește politicienii drept rasplată pentru contracte! Și nu e constatarea noastră, ci a unui judecăor al Statului Român. Mai țineți minte dosarul Uioreanu, al președintelui Consiliului Județean Cluj, care avea un răboj pentru șpăgi? Acel răboj cuprindea nume importante de societăți comerciale renumite sau de oameni de afaceri care au venit cu șpaga în proțap la Horea Uioreanu. Un nume surpriză ne-a fost oferit de însăși judecătorul de drepturi si libertăți Sorina Siserman, de la Curtea de Apel Cluj, în conținutul motivării. Sorina Siserman a confirmat că încă un constructor de anvergura, SC Diferit SRL, abonat la contractele cu bani publici, i-a dat lui Uioreanu spagă. Judecatorul Sorina Siserman descria acum câțiva ani un episod șocant in care administratorul firmei DIFERIT SRL, domnul Grigore Vadean, se duce la biroul președintelui CJ, Horea Uioreanu, și lasș pur și simplu un plic cu 10 000 de euro. Vădeanul, „săgeata” soților Petri și cel care spăguiește politicieni, dând interviuri presei din Brașov, căci în fața presei clujene nu se prea arată,, conform ziardecluj.ro
Concluzie
Din perspectivă constituțională, fiscală și administrativă, rovinieta județeană este o măsură discutabilă care creează inechitate fiscală, generează dublă impunere, și are consecințe economice negative asupra populației. Corectitudinea și eficiența colectării fondurilor publice impun utilizarea mecanismelor prevăzute în legislația națională, nu o supraimpozitare locală care riscă să fie discriminatorie și neconstituțională.