Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a admis o sesizare formulată de Tribunalul Suceava – Secția de contencios administrativ și fiscal în dosarul nr. 867/86/2024, prin care a clarificat interpretarea și aplicarea unor dispoziții din Codul administrativ, reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019.
![](https://i0.wp.com/asum.ro/wp-content/uploads/2025/01/iccj11.png?resize=1024%2C371&ssl=1)
Prin hotărârea pronunțată, ÎCCJ a stabilit că, în situația menținerii la cerere a raportului de funcție publică după îndeplinirea condițiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu. Această încetare operează chiar dacă funcționarul public a solicitat suspendarea plății pensiei.
Decizia vine ca răspuns la o practică neunitară în ceea ce privește aplicarea art. 517 alin. (2) din Codul administrativ, în contextul în care funcționarii publici aflați la final de carieră își exercitau dreptul de a solicita menținerea în funcție și de a suspenda plata pensiei. Conform ÎCCJ, emiterea deciziei de pensionare reprezintă momentul în care raportul de serviciu încetează automat, fără a depinde de alte cereri sau opțiuni ale funcționarului public.
Dezlegarea dată chestiunilor de drept este obligatorie, pentru instanţa care a solicitat dezlegarea, de la data pronunţării deciziei, iar pentru celelalte instanţe, de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu prevederile art. 521, alin.3 din Codul de Procedură Civilă. Această prevedere subliniază importanța uniformizării jurisprudenței la nivel național, asigurând o aplicare unitară a legii în cazuri similare.
Decizia ÎCCJ afectează direct funcționarii publici care au împlinit condițiile de pensionare și care doresc să își continue activitatea, oferind o interpretare clară asupra momentului încetării raportului de serviciu. De asemenea, aceasta pune în evidență importanța deciziilor administrative privind pensionarea și rolul acestora în determinarea statutului funcționarului public.
Funcționarii publici trebuie să fie conștienți de implicațiile acestei hotărâri și să ia în considerare că emiterea deciziei de pensionare echivalează cu încetarea automată a raportului de serviciu, indiferent de suspendarea sau activarea plății pensiei.
Această decizie subliniază, o dată în plus, rolul ÎCCJ în clarificarea și uniformizarea cadrului legal pentru toate categoriile de personal din sectorul public.
În ceea ce privește funcțiile publice, Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ prevede că raportul de serviciu al funcționarilor publici încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard de pensionare și a stagiului minim de cotizare. Articolul 517 reglementează încetarea de drept a raportului de serviciu al funcționarilor publici. Astfel, la alineatul (1), litera d), se prevede că …raportul de serviciu încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
Totuși, alineatul (2) al aceluiași articol stipulează că,… în mod excepțional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni înainte de data îndeplinirii acestor condiții și cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice, funcționarul public poate fi menținut în funcția publică deținută pentru o perioadă de maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu.
De asemenea, Legea nr. 360/2023 introduce posibilitatea ca persoanele care au împlinit vârsta standard de pensionare să opteze pentru continuarea activității până la vârsta de 70 de ani. În această perioadă, acestea pot cumula pensia cu salariul, cu respectarea prevederilor legale aplicabile.